Mikael Hugg - Kukkulan Uudet Kuninkaat Milleniaaleja johdettaessa johtajan on synnyttävä uudelleen. Uusi artikkeli joka keskiviikko.

Milleniaalien suurin etu on kyky kysyä uusia, parempia kysymyksiä

  • Milleniaalien suurin etu on kyky kysyä uusia, parempia kysymyksiä

Mikäli olet viime aikoina seurannut kansainvälistä keskustelua johtajuudesta tai muutosjohtamisesta, olet ehkä pannut merkille kasvavan keskustelun milleniaaleista, sukupolvesta, joista yritysmaailman nuoret ammattilaiset koostuvat. Kun vielä viitisen vuotta sitten muutosjohtajuudesta ja toimitusjohtajan haasteista puhuttaessa viis veisattiin milleniaalien olemassaolosta ja keskityttiin lähinnä miettimään mitä tapahtuu kun maailman suuret ikäluokat Baby Boomersit eläköityvät, on keskustelu saanut nyt mielestäni tervetulleen kulman. Enää ei pelkästään kauhistella eläkeryntäyksen mahdollisia seurauksia vaan myös pohditaan kuinka milleniaalisukupolvi saataisiin aktivoitua mahdollisimman hyvin, jotta heillä olisi riittävät valmiudet tarttua suurten yritysten vallankahvoihin.

Vaikka keskustelu pyörii vielä suuresti milleniaalien määrittelemisessä ja “lokeroinnissa”, suunta on kuitenkin oikea. Monissa yrityksissä ollaan oivallettu, ettei sellaista muutosta kannata vastustaa, jota ei voi voittaa. Ja kun kyse on sukupolvien transformaatiosta jossa ikä on keskeinen muutoksen aiheuttaja, on todellakin parempi olla miettimässä kuinka tästä saataisiin kaikki paras irti.

Uudessa Millennial Board Ambassadorin työroolissani olen päässyt tarkastelemaan milleniaalien maailmaa  suuryritysten silmin. Vaikka olen puhujana päässyt puhumaan mitä mielenkiintoisimpien yleisöjen edessä milleniaalien tehokkaan johtamisen tärkeydestä ja luottamuksen rakentamisesta, on myös äärimmäisen mielenkiintoista päästä tarkastelemaan aihetta ns. tiskin toiseltakin puolelta.

Tästä syystä haluankin nostaa esille milleniaalien ehkä tärkeimmän ominaisuuden. Se on kyky olla riittävän itsevarma kyseenalaistamaan nykyisen olotilan ja kääntämään sen rakentavasti päälaelleen. Toisin sanoen, kun työympäristö on valjastettu oikein missä milleniaalien arvot on otettu huomioon, yrityksen on mahdollista saada yksinkertaisesti parempia kysymyksiä. Päivätyössäni teen juuri tätä. Uteliaisuus on hyve, mutta vielä arvokkaampaa on taito kysyä oikein. Usein vain uteliaat kysymykset ammutaan alas disruptiona. Vanhemmat, pidempään alalla olleet saattavat kokea loputtomilta tuntuvien kysymysten olevan vain nuoren ihmisen kapinan työväline. Ja vaikka se joskus olisikin kapinoinnin ilmentymä, on senkin perimmäinen tarkoitus vain purkaa turhautuneisuutta heikosti toimivasta järjestelmästä. Siksi esimiehen ei tulisi olla huolissaan, jos hänen milleniaalityöntekijänsä jatkuvasti pommittavat häntä kysymyksillä, vaan silloin jos ryhmässä vallitsee hiljaisuus.

Ensi kerralla siis kun kuulet työpaikallasi työhön liittyvän kysymyksen “miksi” tai “entä jos”, älä huokaa vaan iloitse, sillä suunta on nyt oikea.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Toimituksen poiminnat