Mikael Hugg - Kukkulan Uudet Kuninkaat Milleniaaleja johdettaessa johtajan on synnyttävä uudelleen. Uusi artikkeli joka keskiviikko.

Johtajan tärkein taito

  • Johtajan tärkein taito

Kun maailmassa vapautetaan enenevässä määrin työntekijöitä suorittavasta työstä vaativampiin työtehtäviin, aidon johtajuuden merkitys kasvaa. Enää ei riitä, että esimies toimii laadunvalvojana tai tehtävien jakajana, vaan esimiehen täytyy olla ensi sijassa kiinnostunut työntekijöistään ihmisinä. Työn laatu heikkenee, jos työntekijät eivät koe olevansa luottamuksen arvoisia tai jos he eivät koe olevansa tärkeitä jäseniä jossain suuremmassa kokonaisuudessa. Luottamuksen ja työntekijöiden sielunmaailman ymmärtämisessä ensiarvoisen tärkeäksi taidoksi tulee kuunteleminen. Olen kyllä tietoinen, että kuuntelemisen tärkeydestä on jauhettu enemmän kuin riittävästi, mutta haluan siitäkin huolimatta ottaa sen uudelleen puheenaiheeksi. Etenkin nuoria ammattilaisia johdettaessa kuuntelemisen tärkeyttä ei voi riittävästi korostaa.

Ja eikä sekään riitä että on kuulevinaan - esimiehen on pysähdyttävä kuulemaan. Ei kärsimättömiä huokauksia tai silmien pyörittelyjä. Ei hoputtamista tai lasittuneita katseita.

Johtajan täytyy olla 100% läsnä, jotta hän kuulee ja jotta puhuja kokee että häntä todella kuunnellaan. Kuuntelua ei sovi tehdä myöskään kiireessä, koska silloin kuulet vain sen mikä sanotaan ääneen etkä sitä mitä todella tarkoitetaan. Kun ihminen puhuu, hän avaa samalla oman maailmansa muiden tulkittavaksi. Se tekee ihmisen haavoittuvaksi. Ihminen puhuu todella vain kun hän kokee luottamuksen vallitsevan puhujan ja kuuntelijan välillä. Raiskaamalla tämän hauraan hetken välinpitämättömyydellä, ylenkatsomisella tai pilkkaamisella esimies varmistaa, ettei ainakaan tämä kyseinen henkilö tule hänelle enää koskaan kertomaan mitään oikeasti tietämisen arvoista. Esimies tietyllä tavalla rikkoo luottamuksen ilmapiirin ja sen korjaaminen voi olla pahimmassa tapauksessa mahdotonta. Rikkoutuneen vaasin voi aina korvata ostamalla tilalle uuden mutta miten voit korvata rikkoutuneen luottamuksen? Luottamus ei ole jotain jonka voi ostaa tai jonka voi hankkia. Luottamus on aina henkilökohtainen ja jokaisen ihmisen välinen, sanaton olotila. Se vahvistuu ajan kanssa luottamusta edistävistä toimista, mutta rikkoutuessaan se haihtuu taivaan tuuliin. On typerää edes vaurioittaa tuota arvokasta olotilaa kuuntelemalla vain puoliksi.

Se, mikä tuntuu usein esimiehiltä unohtuvan on se tosiasia, että he tietävät enemmän kuin heidän alaisensa. Se, että se on sinulle itsestäänselvää ei tarkoita että se olisi edes lähimainkaan selvää alaisillesi. Sinusta voi tuntua pitkästyttävältä tai jopa turhauttavalta kuunnella työntekijöidesi huolia tai loputtomalta tuntuvia kysymyksiä, mutta tiedätkö mitä, se on esimiehenä sinun työtäsi. On sinun vastuullasi että tiimissäsi vallitsee luottamuksen ilmapiiri. On sinun vastuullasi, että työntekijäsi voivat hyvin. Jos heitä askarruttaa jokin asia tai he haluavat kertoa saavutuksistaan kiitoksen toivossa, anna heille juuri sitä mitä he kaipaavat. Kuuntelemalla heitä osoitat arvostavasi heitä. Silloin myös tiedät mitä he oikeasti haluavat ja mikä heitä motivoi. Jos et tällä hetkellä tiedä mikä saa alaisesi aamulla nousemaan sängystä ja tulemaan ajoissa töihin antamaan arvokkaan osan omasta ajastaan, et ole todella kuunnellut heitä. Jos sinulle on täysi mysteeri mitä työntekijäsi sinulta odottavat, et ole kuunnellut heitä. Eikä tämä päde vain työpaikalla, tämä pätee jokaisessa elämäsi osa-alueessa jossa olet muiden kuin itsesi kanssa tekemisissä. Tee siis itsellesi palvelus ja pysähdy miettimään, oletko viime aikoina todella kuunnellut mitä muilla on ollut sanottavanaan.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Toimituksen poiminnat