Mikael Hugg - Kukkulan Uudet Kuninkaat Milleniaaleja johdettaessa johtajan on synnyttävä uudelleen. Uusi artikkeli joka keskiviikko.

Johtajan synnyttävä uudelleen – milleniaalit tulivat!

  • Johtajan synnyttävä uudelleen – milleniaalit tulivat!

Kun uusi massasukupolvi ”milleniaalit” (syntyneet 1980-1999) täyttää työpaikkoja, on organisaatioiden johtamiskäytäntöjen muututtava.

Kyse ei ole mistään nopeasti ohimenevästä trendistä, vaan fundamentaalisesta  johtamiseen liittyvästä asiasta. Kyse on työn ja vapaa-ajan roolien muutoksesta, jonka juuret ulottuvat kaikille organisaation tasoille. Avokonttoreilla, säkkituoleilla tai biljardipöydillä asiaa ei ratkaista, sillä ne eivät ole muutoksen konkreettisia työkaluja, vaan seurauksia muutoksesta.

Mikäli organisaatio todella haluaa pärjätä, se ottaa kaiken hyödyn milleniaalien tuomasta potentiaalista. Talentteja houkutellaakseen nykyisten esimiesten tulee pysähtyä miettimään mitä työ ja vapaa-aika merkitsee uudelle sukupolvelle.

 

Se, mikä toimi ennen tehokkaasti, ei todennäköisesti enää olekaan tehokasta. Siinä ei sinänsä ole uutta: kun aiempi massasukupolvi ”Baby Boomers” (syntyneet 1946-1964) ryntäsi työmarkkinoille, se sai aikaan johtamisen vallankumouksen. Moni asia muuttui, ja liike-elämä sai uudet normit.

 

Sama on tapahtumassa uudelleen, ja vaikka se saattaa pelottaakin, johtajuuden uusi vallankumous on hyvä asia, ja myös välttämätöntä. Se tekee uudet opit omaksuvista yrityksistä virtaviivaisempia, vastuullisempia ja humaanimpia sekä korostaa ihmisyyden ja inhimillisyyden tärkeyttä osana liiketoimintaa.

 

Uudessa vallankumouksessa työntekijä ja hänen tunteensa ovat keskiössä, vaikka käsiteltävän datan määrä lisääntyykin massiivisesti. Se ei tarkoita, että liiketoiminnasta tulisi ”pehmeää”, vaan sitä, että otamme pehmeän osan mukaan osaksi ammattimaista liikkeenjohtoa.

 

Suurin haaste vallankumouksessa ovat kuitenkin ihmiset itse.

 

Se, että kokenut esimies joutuu nöyrtymään itsensä ja oman osaamisensa edessä ja astumaan uusiin saappaisiin on todellinen haaste. Samalla hän joutuu asettamaan nykyisen työnkuvansa ja sen relevanttiuden kriittisen suurennuslasin alle ja miettimään sitä, mikä omassa toiminnassa on tarpeellista ja välttämätöntä.

 

Muutos tekee varmasti kipeää. Se ei kuitenkaan ole kivuliasta, kun ymmärtää pyytää siihen apua. Olemme muutoksen aallon edessä ja sen harja tulee yllättävän nopeasti vastaan.

 

Internetin ja globalisaation aikana asioita tapahtuu nopeasti laajoin vaikutuksin, joten aloittamalla kauhomisen nyt, voit onnistua aallon osuessa kohdallesi hyppäämään laudallesi ja surffaamaan kohti uutta menestystä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Tietyt yksityiskohdat herättävät kysymyksiä.

"Massasukupolven" peräti parinkymmenen vuoden aikarajaus on todella lavea. Eikö 1960-luvun lapsilla ole ollut täysin erilainen lähtökohta kuin sodan raunioille 1940-luvun lopulla syntyneille, ja eikö tämä ero ole kulkenut heidän mukanaan? "Milleniaali"-polvea minun on henkilökohtaisista syistä helpompi ajatella yhtenäisenä; omat lapseni osuvat juuri noille vuosikymmenille.

Työyhteisön johtaminen ottaen huomioon tunteet, vieläpä työntekijäkohtaisesti, kuulostaa kohtuuttomalta urakalta esimiehelle. Ja onko (milleniaali-ikäisilläkään) työntekijöillä kiinnostusta ryhtyä ns. avautumaan pomolleen sen sijaan, että he keskittyisivät ammatillisiin asioihin?

Toimituksen poiminnat